måndag 30 juni 2014

Köket monteras

Köket hade anlänt och började äntligen att monteras upp, vi befinner oss i månadsskiftet april-maj. Snickare som alltsom oftast monterar Kvänum kök hittade i och med detta till Boåsen. Jag hade förväntat mig att rummet skulle kännas mindre när allt kom på plats men återigen fick jag inse det omöjliga i att kunna föreställa sig hur saker och ting kommer att bli. Med allt på plats känns köket stort och rymligt. Med ingångar från tre håll kan rummet sannerligen beskrivas som husets hjärta.



Vi har framför allt varit rörande överens om hur vi vill att köket ska se ut. Bänkskiva i carrara marmor, det finaste jag vet. På köksön valde vi en bänkskiva i ek, det ger köket ett varmare intryck mot det övriga svarta och vita. För det är färgen som det sedan återstod för målaren att ge kökets stommar och luckor, Kvänums sotgrå. När köket målats klart, först med roller för att sedan strykas med pensel för att det ska se handmålat ut, sattes pärlspont på väggen bakom köksbänken. Pärlsponten, de infällda köksluckorna och köpmannadisken sätter lantlig prägel på köket och den sotgrå färgen tillsammans med marmor skivan tycker jag tillför en modern känsla. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar