måndag 15 december 2014

Lilla katekesen

Har ni hört på maken? Igår somnade jag till Paul som läste högt ur lilla katekesen. Ännu ett fint fynd från ladan. Där fick jag minsann lära mig ett och annat om Tio Guds Bud med begär, helga vilodagen och hedra din fader och din moder i allt vad det innebär. För det hade författaren utvecklat in i minsta detalj vilket var bra, till och med för en plikttrogen söndagsskolelev som mig. Kände mig lite som Emil i Lönneberga där för ett ögonblick. 



Lyssna bara på det tionde budordet:
Du skall icke hava begär till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör honom. 

...och hör sen.

Pauls favorit? Sjätte budordet: 
Du skall icke göra hor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar